UCL مخفف University College London (کالج دانشگاهی لندن)

UCL مخفف University College London (کالج دانشگاهی لندن)

UCL در انگلستان در قلب لندن، یکی از متنوع‌ترین و چند فرهنگی‌ترین شهرهای جهان در سال 1826 و با الهام از تفکر رادیکال فیلسوف انگلیسی جرمی بنتام تاسیس شد. UCL اولین دانشگاه در انگلستان بود که بدون توجه به جنسیت و مذهب، دانشجو پذیرفت. این دانشگاه با 11 دانشکده و بیش از 100 بخش، آموزش و تحقیقات علمی با کیفیت بالایی را ارائه می‌دهد. اولویت‌های تحقیقاتی این کالج شامل سلامت جهانی، رفاه انسانی و تعامل میان‌فرهنگی است.

UCL در حال حاضر در رتبه هشتم جهان، بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2022 قرار دارد (رتبه‌بندی دانشگاهی جهانی کیو اس به اختصار QS یک نظام رتبه‌بندی دانشگاهی است که هر سال توسط شرکت کاکارلی سیموندز (به انگلیسی: Quacquarelli Symonds) منتشر می‌شود.)

این کالج به دلیل برتری علمی در سراسر جهان شهرت دارد. برخی از رشته‌های کالج دانشگاهی لندن که در 10 رتبه برتر جهانی QS قرار گرفته‌اند عبارتند از: باستان شناسی (سوم)، آناتومی و فیزیولوژی (هفتم)، انسان شناسی (ششم)، جغرافیا (نهم)، علوم زیستی و پزشکی (دهم)، داروسازی و فارماکولوژی (هفتم)، و روانشناسی (= دهم).

از امکانات UCL می‌توان به 16 کتابخانه تخصصی با بیش از دو میلیون کتاب اشاره کرد. همچنین تعدادی موزه در این دانشگاه وجود دارد که مهمترین آنان موزه باستان‌شناسی مصر (موسوم به موزه پتری)، و موزه جانورشناسی گرانت هستند. از مهمترین دستاوردهای این دانشگاه و محققان آن می‌توان به کشف ساختار مولکولی DNA توسط جیمز واتسون و فرانسیس کریک اشاره کرد.

محققان UCL تا کنون موفق به دریافت ۳۲ جایزه نوبل شده‌اند: ۱۸ مورد آن در رشته فیزیولوژی و پزشکی، ۴ مورد در فیزیک، ۷ مورد در شیمی، ۲ مورد اقتصاد، یک مورد ادبیات. همچنین محققان شاخه ریاضیات این دانشگاه ۳ بار موفق به دریافت مدال فیلدز شدند